Församlingens 140-års jubileum

10.10.2024 kl. 13:27
Jubileumsfirandet börjar söndag 27 oktober, då vår distriktsföreståndare, teologie doktor Leif-Göte Björklund berättar om hur metodismen kom till Helsingfors.

Firandets kulmen är festgudstjänsten söndagen den 3 november då biskop Matti Repo är huvudtalare. Också biskop Bo-Göran Åstrand och baptistpastor Jan Edström kommer att delta.

Huvudtalaren var sekreterare i den kommitté som utarbetade avtalet mellan Finlands evangelisk-lutherska kyrkan, Suomen metodistikirkko och Finlands svenska metodistkyrka. Och nu som biskop är Matti Repo den som leder den lutherska delegationen i de årliga samtalen kyrkorna emellan.På detta sätt blir jubiléet också en markering av församlingens ekumeniska relationer.

Jubiléet följs sedan upp med tre Söndagskvällar i Kristuskyrkan med samtal kring några centrala predikningar av John Wesley som samtidigt lyfter upp sådant som är viktigt för oss i Kristuskyrkan också idag.